Gründer med en skjult skatt

Kristine DeLemos ønsker ikke bare å lykkes selv; med Kortreistkurven ønsker hun også å skape lokal vekst.

Jeg får gleden av å slå av en prat med Kristine på en overraskende god Skype-linje til eksotiske Luanda i Angola. Hun og resten av familien har flyttet til ektemannens hjemland, der  planen er å bo et par års tid.

– Her i Angola er systemet en total mangel på system, sier hun og ler.
– Men det er en viktig opplevelse, spesielt for barna.

Kanskje er det noe av denne eventyrlysten som fikk denne ingeniøren til å gå sin egen vei i yrkeslivet?

– Det som fikk meg til å starte med Kortreistkurven, er en sterk interesse for lokalmat. Det er så mye spennende smaker som gir meg sånne gode hverdagsøyeblikk, forteller hun, og fortsetter:
– Jeg er opptatt av det jeg opplever som ærlig mat; å vite hvor det kommer fra, å kunne snakke med produsenter om råvarer og ingredienser, dette gir trygghet.

Men det er ikke bare matglede som motiverte Kristine til å starte Kortreistkurven for snart to år siden.

– Det er også bærekraftig. Ikke bare med tanke på CO2-avtrykket, jeg mener også at det er bærekraftig for helsen vår å vite hva maten vår inneholder.
– Bærekraft handler også om å skape lokale arbeidsplasser som gir et levende lokalmiljø. Det er en viktig verdi for meg å bruke lokale bedrifter og partnere slik at det får positive ringvirkninger i Buskerud. Om lokalmat var like naturlig gavevalg som vin og knivsett, ville det gitt kjempeomsettning for mange småskalaprodusenter i området vårt, mener hun.

Det er tydelig at gode verdier sitter i høysetet for Kristine DeLemos.

Et viktig bidrag i denne oppstartsfasen har vært Etablererveiledningen i Drammensregionen.

– De er helt fantastisk. Jeg er så glad for at jeg oppdaget dem, sier hun entusiastisk, og fortsetter:
– Det er så mye man ikke har peiling på når man skal starte for seg selv som for eksempel forretningsplan, økonomi, skatt for AS, markedsføring osv. Men de har kurs for alle disse tingene. Og så er det gratis!
– Det er så mye informasjon man må få med seg, så jeg har gått “skatt for AS” tre ganger, sier hun og ler.

Kristine forteller også at bruken av sosiale medier var viktig for å vise seg fram, spesielt i starten.

– Jeg måtte være der. Jeg måtte legge hodet litt på hoggestabben og vise hvem jeg var. Ta folk med i prosessen på godt og vondt, og vise fram mine verdier, forteller hun.
– De holdt gode kurs i Facebook og Instagram med dyktige kursholdere som hele tiden er oppdatert på “the latest and greatest”, skryter Kristine.
– Etablererveiledningen er en skjult edelsten, avslutter hun med et smil.

For mer informasjon om Kortreistkurven, klikk her!

Tekst: Bengt-Robert Leine

Kopirett © 2024 | Gründerboost