Fra negativt selvsnakk til å lykkes med jeansdrømmen.

Intervju med Karianne Lamm- Kittelsen – Denim Destination AS

Fra negativt selvsnakk til å lykkes med jeansdrømmen.

Dette intervjuet har jeg gledet meg til. Jeg har kjent Karianne gjennom Gründerboost i mange år og sett hvordan hennes bedrift har blitt til det den er i dag. Og det jeg kan si er at Karianne er en kvinne med stor «stayerevne», for hun har stått i mange utfordringer underveis.

Karianne er gründer og etablerer av bedriften Denim Destination AS. Hun er 44 år og fra Drammen. Hun er utdannet klesdesigner fra Paris og er godt kjent både innen fashion og klesindustrien. Tidligere har hun jobbet 9 år som designer i et stort norsk klesfirma.

«Som person har jeg nok gjennom livet vært veldig selvkritisk og vært god på å snakke meg selv ned. Likevel har jeg vært så uredd at jeg har turt å følge drømmene mine. Det har vært trist å få til mye, men samtidig føle at jeg aldri var bra nok som jeg var» forteller hun.

Karianne har stor omsorg for alle rundt seg, vil at alle skal få lov til å være seg selv og føle tilhørighet. Hun har en grunnleggende tro på at alle ønsker å ha det bra i livet og føle seg vel, -også i klærne sine. Dette er verdigrunnlaget for hennes bedrift. Gjennom erfaring fra tidligere opplevde hun at klesbransjen utestenger mange kvinner, da de ikke passer inn i A4 formen. Hun ønsket å være en motvekt til det og skape klær som passer til alle kvinnekropper.

Dette ble starten på Denim Destination AS hvor hun selv designer jeans. Det ble ingen enkel start for gründeren. Hun forstod raskt at for å bli sterk nok til å stå støtt som bedriftseier, så måtte hun bruke tid på å rydde opp i seg selv. Usikkerhet og negativt selvsnakk måtte vike for trygghet og omtanke også for seg selv. «Dette gikk endelig opp for meg når jeg fikk den første kolleksjonen av jeans hit i 2018. Jeg hadde gått inn i en passforms diskusjon med leverandøren, selv om jeg visste at jeg burde stått på mitt, og det førte til en langt vanskeligere salgsprosess av de jeansene enn det burde vært» forteller hun.

Planen var å designe jeans til alle kvinner uavhengig av fasong, høyde og størrelse, og i starten var de fleste av hennes kunder de som synes det var vanskelig å finne jeans andre steder. Det hun imidlertid opplever i dag er at hennes jeans, både med hensyn til kvalitet, passform og design, har blitt så bra at de velges fremfor jeans fra andre kjente merker. I dag er den største kjøpegruppen kvinner som kan kjøpe jeans overalt, men som velger hennes jeans fordi de føles bedre å ha på.

Karianne startet firma i 2018 og i 2023 opplever hun endelig at det «tar av». Våren 2023 våget hun å starte samarbeid med Ramberg som står for lager og utsendelse av jeans til alle nettkunder. Hun erfarte at hun selv var «proppen» i systemet mht levering. Når denne tidkrevende jobben er delegert, er mulighetene for vekst enda større i 2024.


Grü
nderboost:
Karianne kom tidlig i kontakt med Lisbeth Torkildsen hos Gründerboost.  Hun har vært med på det meste av kurs og innså tidlig at et kurs dreier seg om mer enn bare et kurs. Det handler om å skape nettverk, være en del av et miljø og få en følelse av å høre til. Kursene i seg selv gir en større forståelse for hva det betyr å drive en bedrift. Spesielt i startfasen er det viktig å være lærevillig, for så å snevre inn og lære etter behov når du forstår mer av hva din bedrift trenger for å vokse. Kurset om bedriftsøkonomi var spesielt viktig og hun tror at veien dit hun er idag hadde vært tøffere uten de kursene hun har deltatt på. “Jeg hadde nok følt meg veldig alene og rådvill”, sier hun.

Hvorfor gründer:
Det var aldri planen å bli gründer. Dersom den tidligere jobben hadde vært tilfredsstillende og hun hadde følt seg verdsatt , så ville hun nok aldri startet opp selv. Samtidig har hun nok alltid hatt entreprenøren i seg, vært bekymringsløs og uredd.

”Jeg har nok en konkurransedrift i meg” forteller hun. Kan jeg starte et firma som blir noe stort?  Det har vært mye hard jobb, men samtidig gir det jo mye frihet. ”Jeg er verdidrevet i det jeg gjør, og dette gir meg stor verdi i mitt liv”, forteller Karianne.


Mitt beste tips til andre grü
ndere:

  • Finn ut hva potensiale i din bedrift er. Hva kan du skape av verdi som andre er villige til å betale for? Og hva gjør de så fornøyde at de vil fortelle andre om det.
  • Du må ha stayerevne, og følg magefølelsen din. Den tar deg i riktig retning i forhold til dine underliggende tanker.
  • Se hvilket potensiale grunnkonseptet i din bedrift har. Vil du at det skal bli en stor bedrift eller en arbeidsplass for deg.
  • Våge å drømme stort – bruk gjerne nettverket ditt til å drodle.
  • Du må være bevisst på målet ditt og sjekk at retningen du tar bedriften i stemmer med dine verdier. Hvis det “skurrer” – stopp opp – kjenn etter – få hjelp til å justere kursen.
  • Finn ut hvilke roller du passer til i bedriften – slik at du kan hente inn hjelp til de andre rollene.
  • Jeg designer jeans for kvinner, derved var det viktig å ha med kvinner i produktutviklingen. Kvinner vet hva kvinner vil ha. Hvem trenger du å ha med deg i ditt team?

Du kan lese mer om Denim Destination AS her:

https://denimdestination.no/

https://www.facebook.com/denimdestinationofficial/

https://www.instagram.com/denim.destination/


Grü
nderboost er en gratis tjeneste til deg som har et ønske om, eller er i startfasen med, å etablere egen bedrift. Hos oss får du en til en veiledning, kunnskapstilførsel og møter mange andre med ønske om egen virksomhet.

Tilbudet er til deg som bor eller ønsker å starte virksomhet i kommunene Drammen, Lier og Øvre Eiker.  Det er også disse kommune og Buskerud fylkeskommune som finansierer tjenesten.  Gründerboost driftes av Næringsforeningen i Drammensregionen.

07.02.24
Tekst: Trine Jansen
www.trinejansen.no

Kopirett © 2024 | Gründerboost