Møt en nytenkende gründer innen reiseliv

Rezowan Hossain sørger for positive ringvirkninger for lokale aktører de stedene han tilbyr reiseopplevelser.

– Jeg har alltid vært glad i år reise, det er en lidenskap og det er i blodet mitt. Helt siden begynnelsen av tenårene har jeg vært involvert i driften av familieselskapet Eastern Travel & Tours, reiseselskapet som min far startet i 1996.

I barndommen har jeg reist til mange ulike reisemål, og dette har gitt meg et perspektiv på verden vi lever i som jeg ikke ville vært foruten. Det har også formet hvordan jeg tenker rundt virksomhetene jeg driver i dag.

Rezowan tok utdanning innenfor utviklingsstudier og internasjonale relasjoner samtidig som han jobbet med alt innen kundebehandling og markedsføringi farens selskap. Da faren ønsket å trappe ned fikk han muligheten til å ta over driften. og satt i gang en prosess med å optimalisere driften og fokusere mer på å skreddersy rundreiser til eksotiske reisemål i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Målet er å tilby reiselystne unike og autentiske reiseopplevelser som vil gi minner for livet.

I 2018 tok han over driften av Japaneksperten som tilbyr unike reiser til Japan. Dette selskapet er det eneste reiseselskapet med lokasjon i Norge som kun spesialiserer seg på reiser til Japan.

– Jeg jobber ikke i reiselivsbransjen med et mål om å bli rik, men for å utgjøre en forskjell. Det gir meg mening når jeg ser at reisene som vi tilbyr indirekte bidrar til å brødfø familier. Det kan være guiden som viser deg de lokale fugleartene dypt inne i Borneos regnskog, det kan være sjåføren som transporterer deg til og fra hotellet og det kan være kokken som lager en autentisk rett på den lokale restauranten langs Goas vakre strender. Vi har fokus på at det skal være en “Trickle down effect” når vi tilbyr reiser, slik at alle i verdikjeden får sin bit av kaka og at det ikke er en stor aktør som sitter igjen med alt. Det er derfor nødvendig og viktig å tenke bærekraft i alle ledd, og vi er av den grunn godkjent av Fair Trade Tourism. Vi har et mål om bli Travelife-sertifisert. Hvis vi i tillegg klarer å tilby våre reisende uforglemmelige reiseopplevelser, er målet oppnådd!

– I dag tilbyr vi reiselivsstudenter i Lillehammer en digital praksisplass. Formålet er å vise hvordan vi som en reiselivsbedrift har tatt viktige grep for å komme oss gjennom krisen, og for å gi studentene troen og motivasjon på at det er mulig med en karriere innenfor reiselivsbransjen. Vi er helt avhengige av å tenke nytt og omstille oss slik at vi unngår kompetanseflukt i denne bransjen, slik at vi har et robust og solid reiselivsbransje i Norge også etter pandemien.

Rezowan jobber i dag med å utvikle et nytt konsept som skal fokusere på innkommende turisme til Norge gjennom det nye selskapet Nordic Journeys. I lys av tidligere erfaring med å arrangere turer for utenlandske turister i Norge, og ønsker han nå å bruke perioden vi er i til å utvikle dette på en bærekraftig måte. Innovasjon Norge har stilt seg positivt til dette og har allerede gitt tilskudd for å løfte prosjektet.

Visjonen er å tilby et bredere reiselivsprodukt for utenlandske turister ved å fokusere på autentisitet, lokale opplevelser og bærekraftig turisme.

– Videre ønske vi å løfte Viken og Drammen som aktuelle reisemål for reisende som kommer til Norge. Per i dag ser vi at de fleste fra utlandet ikke kjenner til Drammen som reisemål, men vi ser absolutt et potensiale for å markedsføre reisemål i Drammen kommune. Med flere tilreisende, vil det på sikt bidra til økt inntjening hos lokale virksomheter samt lokal sysselsetting i Drammen kommune.

Også dette i tråd med å fokusere på det ekte, lokale og bærekraftige.

Gründerboost

– Jeg har deltatt i digitale samlinger sammen med noen få andre gründere hvor konseptet var at man kunne snakke fritt om ulike problemstillinger og utfordringer. En veldig fin plattform for å dele erfaringer og utveksle idéer. De ulike temakoppene er også veldig nyttige, som f.eks. temakopper i salg, markedsføring og sosiale medier.

Hva ønsker du dele med andre gründere om det å være gründer?

  1. Det å være gründer er ikke A4 – og det må man være forberedt på. Det er viktig at man har lidenskap for det man driver med og ikke minst finner mening i det. Jeg anbefaler alle å se videoen “Start With The Why”
  2. Noe av det første man lærer som  gründer er å finne ut av utfordringer og problemer (pains) som din målgruppe og kunde har. Dette kan ikke understrekes godt nok, og kan gi deg verdifull innsikt i hvordan du skal selge ditt produkt
  3. Du lever av kunden. Det er meget viktig å ha fokus på kunden i form av god kundeservice og kundereise. Kunden har makten til å bestemme om hvorvidt han/hun vil kjøpe av deg. Ikke undervurder kunden som du er avhengig av.
  4. Gründerreisen er som en berg- og dalbane. Du vil møte motgang, men så lenge du har et langsiktig mål er det bare å bite tenna sammen og stå på!
  5. Husk at det er lov og lurt å feile – det er slik du lærer og får erfaring!

Rezowans lesetips!

Good to Great – Jim Collins
Start with Why – Simon Sinek
Creativity, Inc – Ed Catmull
Thinking, Fast and Slow – Daniel Kahneman

20.12.2021

Kopirett © 2024 | Gründerboost