Seriegründer og sivilmarkedsfører Ina Sandengen fra Konnerud bare MÅTTE starte for seg selv!

Seriegründer og sivilmarkedsfører Ina Sandengen hjelper andre gründere med å finne kjernen i sin virksomhet og bygge ut fra den.

Inas historie

Ina studerte til Sivilmarkedsfører ved Norges Markedshøyskole, og begynte i Puma i 2002, hvor hun etterhvert ble markedsansvarlig. Hun sier selv at hun slet med «å forstå markedsføring» under studiene, og har lært det meste av det hun kan gjennom å forstå hvordan en av verdens største merkevarer bygger businessen sin. Gjennom denne erfaringen oppdaget hun at all teorien hun lærte under studiene ble sortert og hengt på knagger i Puma, og det har vært uvurderlig for hennes forståelse av å drive business.

Etter Puma var Ina med å starte Norges første treningssenter på internett, Exerto.no. Deretter var hun merkevareansvarlig for Abilica hos Mylna Sport i Mjøndalen, før hun startet SportSonic Norway AS, som er et distribusjonsselskap i Sportsbransjen. I SportSonic arbeidet hun med å bygge opp Miiego trådløse hodetelefoner fra å omsette for 0,- til noen millioner i året.

Bevisstgjørelsen
Ina har selv kjent på kroppen hvor avgjørende det er å være bevisst på egne verdier i arbeidslivet og som gründer.

«Etter hvert ble det tydelig for meg at det var mye med tradisjonelt arbeidsliv som ikke matchet med mine verdier – så mye at det gjorde meg syk, faktisk. Og da måtte jeg til slutt ta valget om å bli gründer»

Den eneste måten Ina tror på når det gjelder å bygge virksomhet er det hun kaller for «Puma-metoden»; nemlig at man først finner identiteten, eller kjernen, til virksomheten og deretter skaper alle aktiviteter ut fra det.

Ina forklarer at denne metoden krever en modig ledelse, da det primært innebærer at man må tørre å si nei til en hel del som tilsynelatende virker smart og riktig, men som ved nærmere øyesyn ikke er i tråd med kjernen til egen virksomhet.

«Bare fordi en person har en rolle som «rådgiver», «ekspert» eller «leder» betyr det ikke at denne personen nødvendigvis gir deg gode råd. Man får ikke gitt gode råd om man ikke går til kjernen av bedriften, finner identiteten dens og jobber innenfra og ut»

En ny virksomhet ble til
I mars i år, midt oppi Korona-utbruddet, startet hun Sandengen Consult hvor hun skal hjelpe andre gründere med å finne identiteten til virksomheten sin, og bygge virksomheten ut fra den. Sandengen Consult skal hjelpe deg finne frem til raskeste veien til en inntektsgivende virksomhet, som er i tråd med dine verdier.

Inas filosofi er at vi må forenkle når vi skal skape virksomhetene våre – og skyte med skarpt. Hun har erfart at det er altfor mange råd der ute som er for vage og generelle, og disse bringer faktisk lite verdi til virksomheten din.

Etablererveiledningen

Ina har deltatt på flere kurs i regi av Etablererveiledningen. Hun trekker blant annet frem økonomistyring som et nyttig kurs.

«Økonomistyring – det trenger vi ALLE. I tillegg har jeg lært mye av Lisbeth ang. å styre virksomheten etter et likviditetsbudsjett. Kurs i Facebook har praktisk vært veldig nyttig i form av at det lærte meg hvordan jeg setter opp en bedriftsside på Facebook rent praktisk».

1 gulltips fra Ina til andre gründere
Finn kjernen i virksomheten din og bygg den ut fra det. Da forholder du deg til «the real deal» og ingen luftslott noen prøver å fortelle deg.

Du kan besøke nettsiden til Ina her: www.sandengenconsult.no
Du finner firmaet på Facebook her: https://www.facebook.com/sandengenconsult

Tekst:
Jannicke Bakke-Olsen
Pixeldust AS – www.pixeldust.no

22.09.2020

Kopirett © 2024 | Gründerboost