Hva skal bedriften din hete?

Hjem » Gründertips » Vurdere » Hva skal bedriften din hete?

Hvilke vurderinger bør ligge til grunn for ditt valg av navn?

Når du skal etablere en ny bedrift eller et nytt varemerke bør du tenke internett og domenenavn allerede fra starten.

Det er ellers viktig å se valg av navn fra 2 perspektiver.

  1. Markedsmessig

    • Hva betyr navnet for deg, sier det noe om virksomheten?
    • Hvor er markedet ditt?
    • Hva søker kunden etter?
    • Hvilke assosiasjoner gir det kunden? Unngå uønskede assosiasjoner
    • Er domenenavn ledig?
    • Tenk på uttalen – unngå misforståelser
  2. Lovmessig/ Formelle krav

    • Organisasjonsform skal fremgå av navnet
    • Minimum 3 bokstaver fra det norske alfabetet
    • Kan ikke være identisk med et allerede eksisterende navn
    • Navn på land, fylker eller kommuner kan ikke nyttes som foretaksnavn
    • Enkeltpersonforetak må ha med innehavers etternavn
    • For utfyllende regelverk se  Altinn og Lovdata

Hvor er markedet ditt?

Henvender du deg utelukkende til det norske markedet? Kun til norskspråklige? Eller skal du ut i verden? Det lønner seg å tenke noen ekstra runder rundt dette. Hvis du kan ha et marked i utlandet bør du vurdere et firmanavn som også klinger godt på «utenlandsk».

I så fall bør du også vurdere å sikre deg domenenavn også på utenlandske toppnivådomener, som f.eks. .com, .org, .net, .eu etc.

Hva søker kunden etter?

Se det fra kundens ståsted: Hvilke søkeord ville du bruke om du skulle søke i Google etter det du leverer? Sagt på en annen måte: Hvilke søkeord ville du bruke om du hadde det problemet som produktet/tjenesten din løser? Her er det svært nyttig å få innspill fra venner og bransjekolleger, som tenker litt annerledes enn deg selv.

Ofte kommer man opp med 3-6 søkeord eller flere, hvorav ett (eller kanskje to) skiller seg ut som hovedsøkeord. Nå har du 1-2 to nøkkelord som du bør vurdere å ha med i firmanavnet. Dette vil kunne gi deg et kjempefortrinn i søkeresultater når potensielle kunder søker etter det du leverer.

Et kort firmanavn er et godt firmanavn

Et kort firmanavn (og/eller domene) er både lettere å huske, og lettere å skrive riktig. Med et kort navn minimerer du faren for at en potensiell kunde ikke finner deg pga. feilskrevet navn/domene.

Et langt navn kan eventuelt forkortes. Eksempel: Mobile Business Magazine bruker MoBizMag både i logo og domene.

Unngå uønskede assosiasjoner

Noen ganger kan man utilsiktet ende opp med et navn som har litt for mye likhet med noe annet, f.eks. et fy-ord eller en høyreekstrem organisasjon.

Og kanskje finnes det et annet firma med nesten samme navn? Det finnes eksempler på at bedrifter har måttet skifte navn fordi navnet var likt eller tilnærmet likt navnet til et annet firma.

Øvelse: Ta alle navn du vurderer, og si dem høyt til deg selv. Bøy litt på dem, legg trykket alle steder hvor det kan legges, og hør etter om noe høres fullstendig feil ut. Denne øvelsen er nyttig også for neste punkt.

Tenk på uttalen – unngå misforståelser

Består navnet av bokstaver som ikke uttales? Det kan skape trøbbel når potensielle kunder skal finne deg.

Når du har funnet et navn du synes er bra (og domenet er ledig), er det igjen tid for å ringe en venn/bransjekollega eller 3 for å høre hva de synes. Hvis de sliter med å oppfatte navnet over telefonen bør du kanskje revurdere.

Som en bonus vil de du ringer kanskje også ha noen idéer til navn, basert på dine egne idéer.

Ikke vær redd for å spørre folk om slike ting. De fleste liker å bidra, og de setter pris på at du vil høre deres mening. Og du trenger ikke å frykte at de skal stjele navnet ditt. Slike ting skjer, men det er ekstremt sjeldent.

Markedsføringsnavn

Det er fullt mulig å bruke et annet navn enn foretaksnavnet i markedsføring av virksomheten. Eksempelvis kan Anne Olsens Bakeri benytte markedsføringsnavnet BakerAnne.

Info hentet fra Altinn: Ved hjelp av Patentstyrets søketjeneste kan du på egenhånd undersøke om du krenker andres varemerkerettigheter. Alternativt kan du be Patentstyret sjekke navneforslaget ditt mot registrerte varemerker.

Relaterte lenker

Naviger mellom fasene

Kopirett © 2024 | Gründerboost