Eiere
Samarbeidspartnere
Hvordan velge rett leverandør, hva må du ha på plass, hva kan være lurt å si nei til eller avvente?
Det som er viktig er at du setter deg i førersetet og tar kontroll og eierskap til valget du gjør. I mange tilfeller har dine leverandører stor innvirkning på bedriften din. Dette kan gjelde leveringsdyktighet, tilgjengelighet, egen trygghet, økonomi, oversikt og kunders oppfatning av din bedrift.
Vi skal ikke gi noen føringer på hva eller hvem du skal velge, men ønsker å gi deg noen tanker og innspill for å avklare og stille de rette spørsmålene
Først og fremst kan du gjerne kategorisere ulike produkter og tjenester i disse 4 kategoriene
Dette er de produktene og tjenestene som enten er påkrevd av regler eller som er helt essensielle for at du i det hele tatt skal kunne drive din virksomhet. De fleste trenger telefon og datautstyr, noen trenger interiør og utstyr, skal du videreselge produkter må du ha disse etc. Videre er det i et AS påkrevd med forsikringer, pensjon, etc.
Dette er de produktene og tjenestene som vil gjøre hverdagen enklere, synliggjør deg for kunder, bygger din merkevare og direkte bidrar til lønnsomhet. Eksempler er nettsider, visse typer programvare, etc.
Dette er de tingene eller tjenestene vi gjerne ønsker oss som vil gi oss en personlig og følelsesmessig tilleggsverdi. Vær litt obs på at du ikke løper direkte hit før du har kontroll over lønnsomhet og at det som kreves er på plass. Dette kan være firmabil, det nyeste og hotteste av utstyr, fancy visittkort etc.
Mange ønsker å selge deg sine «fantastiske» tjenester eller produkter uten at de virkelig bryr seg om det faktisk er noe som vil bidra til at din virksomhet faktisk lykkes bedre. Vær bevisst og bruk spørsmålene under tabellen til å hjelpe deg med å luke bort det som ikke vil gi effekt. F.eks visse katalogtjenester.
Mange av de som lever av å selge varer og tjenester til bedrifter overvåker Brønnøysundregistrenes oversikt over nyregistrerte bedrifter. De er «på hugget», og vil nå deg før konkurrentene. Men ikke alle som ringer deg har gode hensikter. Du vil få gode tilbud, og du vil få dårlige tilbud (ofte kamuflert som gode tilbud). Mange av de som ringer tilbyr noe du trenger, eller vil ha. Men ikke alle.
Mange av de som ringer er ærlige og redelige, noen er kyniske, og enkelte er rett og slett svindlere.
Hvordan skille de gode tilbudene fra de dårlige? Det kan være svært vanskelig.
Forbrukerkjøpsloven, som skal beskytte forbrukere fra useriøse leverandører, gjelder ikke for deg som næringsdrivende. Leverandøren står i praksis fritt til å gi deg akkurat så dårlige betingelser de vil. Har du inngått avtale om kjøp, så er dette en bindende avtale. Det finnes ingen angrerett. Mange etablerere er ikke klar over dette.
Dette er det dessverre enkelte leverandører som spekulerer i. Enkelte av dem kan være svært pågående, og nærmest presse deg inn i en avtale du egentlig ikke ønsker (eller trenger).
Du er nå en bedriftskunde, og ovenfor bedriftskunder er det vanlig å oppgi priser uten moms (merverdiavgift). Mange etablerere er ikke klar over dette, og kan føle seg lurt når prisen viser seg å være 25 % høyere enn oppgitt.
Om det gode tilbudet forsvinner når du legger på, er dette en sikker indikasjon på at du skal unngå denne leverandøren.
Om leverandøren ikke vil gi deg dette, er dette en klar indikasjon på at det finnes bedre leverandører. Unntak: Om leverandøren insisterer på å gi deg en mer utfyllende presentasjon, enten på nett eller i et fysisk møte, så kan dette skyldes at tilbudet ikke lar seg forklare godt nok med en tekst i en e-post. Er du interessert, har du neppe noe å tape på å takke ja til presentasjonen.
Det finnes sannsynligvis andre leverandører som leverer tilsvarende løsning. Sjekk hva som finnes, og finn ut hva som passer best for deg.
Spør om alt du lurer på. Ingen spørsmål er for dumme.
I morgen har du fått tid til å tenke deg om, og kanskje komme opp med spørsmål som du ikke kommer på akkurat nå. Om det fortsatt føles komfortabelt etter at alternative leverandører er vurdert og alle spørsmål er besvart, er det bare å bestille.
(Offentlige kilder)