Start din markedsføring og bli synlig

Hjem » Gründertips » Etablere » Start din markedsføring og bli synlig

Noe av det første du må gjøre i din nye virksomhet er å sørge for at potensielle kunder vet at du finnes. Og du må forstå og skjønne dine potensielle kunder.

Markedsføring handler om å være proaktiv og komme i front av potensielle kunder. Det er en essensiell del av å bygge en forretning og få kunder.

Vi skal her se litt på

  1. Litt basis om markedsføring – noen nøkkelpunkter
  2. Ulike måter å markedsføre deg på
  3. Markedsføringstankesett som kanskje kan bistå deg

Litt basis om markedsføring

  • Markedsføring handler om å skaffe kunder
  • Hvis du ikke vet hvordan du skal skaffe kunder så har du ingen stabilitet eller sikkerhet i din forretning, i verste fall overlever du ikke
  • God markedsføing handler om flere elementer som jobber sammen.

Er det en god match mellom deg og ideen din?

På samme måte som med å velge en forretningsmodell, bør du også finne en markedsføringsmodell. Plukk noen av de som kan fungere for deg og vær bevisst på å velge alternativer som faktisk gjør at du kommer i posisjon foran kunder du faktisk ønsker.

Snakk med folk, vær nysgjerrig, still spørsmål og be gjerne om hjelp

En av de aller beste måtene å komme raskest i posisjon for å få din første kunde kan ofte være å snakke med de rundt deg. Kom i kontakt med de du ønsker skal være kunden din, vær åpen og nysgjerrig, still spørsmål om hva som er deres vanskeligheter, frykter og ønsker innenfor det området du gjerne vil levere tjenester eller produkter innen.

Eget nettsted

I dag trenger de aller fleste virksomheter å ha et eget nettsted. Du trenger det av (minst) to årsaker:

  1. Dine potensielle kunder søker på nettet etter det du leverer
  2. Kunder som har funnet deg via andre kanaler vil ofte oppsøke nettstedet ditt for å:
    • Lære mer om deg/bedriften din
    • Finne oppdatert informasjon
    • Finne utfyllende informasjon

Kunden vil raskt «dømme» deg og bedriften din på bakgrunn av nettstedet:

  • Ikke noe nettsted: Kunden blir skeptisk, og kan lett velge deg bort
  • Dårlig nettsted: Mange kunder velger deg bort
  • Bra nettsted: Kunden blir interessert, og sannsynligheten for at hun/han kontakter deg er mye større
  • Meget godt nettsted: Kunden føler raskt at hun/han har funnet riktig leverandør

Sosiale medier

Her er det mange muligheter for gratis (og betalt) synlighet. Det er også mange fallgruver om man ikke tar bevisste valg og har en klar strategi. Som med mye annet: Det er vanskelig når du ikke kan det, når du kan det er det enkelt. Eksempler på sosiale medier er:

  • Facebook
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest
  • TikTok
  • Snapchat

Noe av det aller viktigste er at du velger kanaler hvor dine kunder typisk vil være! Og kanskje er det lurt å prøve ut en eller to samt ha en gjennomtenkt strategi for hva din tilstedeværelse på sosiale medier skal føre til.

E-post og direkte utsendelser

E-post er fortsatt et av de aller beste verktøyene for markedsføring. Det koster svært lite: Det eneste du må betale er et lavt årlig beløp for domene og evt. webhotell. I tillegg kan du velge å betale for et godt verktøy for e-postutsendelser, som bl.a. gir deg statistikk på antall åpnede e-poster, antall klikkede lenker, etc. Slike verktøy kan også sende ut automatiserte e-poster for deg.

Innholdsmarkedsføring

Dette handler om at du på en eller annen måte deler godt innhold (f.eks. ved å blogge) som gir kunden din verdi og gjennom det skaper en relasjon og synliggjør ditt område og hva du kan tilby uten å «selge».

Geriljamarkedsføring

Et eget begrep som beskriver markedsføringsmetoder som er gratis eller koster svært lite, og som kan gi stor effekt. Ofte litt sprø og kreative ideer som gir oppmerksomhet.

Nettverksbygging

Mange gründere undervurderer kraften som ligger i å bygge nettverk. Du har sikkert hørt at de fleste stillinger aldri blir utlyst? De blir besatt gjennom nettverk. Slik er det også i business: Svært mange avtaler blir inngått, og muligheter oppstår, fordi noen kjenner noen. Og det er naturlig: Vi mennesker er opptatt av tillit og trygghet, dermed gjør vi helst business med noen vi kjenner eller blir introdusert for via felles kjente.

Mange av de du møter på din vei ønsker å hjelpe deg. Om du forteller noen hva slags tjenester eller kontakter du er interessert i, er sjansen stor for at vedkommende vet om noen du burde prate med. Han/hun introduserer deg for denne personen, og vips: Nye muligheter oppstår.

Presentasjon (slideshow)

I en oppstartsfase skal du kanskje holde en presentasjon for en pilotkunde, banken, potensielle investorer, etc. Da er det viktig å tenke på hvem du presenterer for. De du vil ha økonomisk støtte fra er opptatt av helt andre ting enn de du vil ha som kunde. Dermed må du lage presentasjoner som er skreddersydd for målgruppen.

Pressemeldinger

Dette høres kanskje voldsomt ut, tenker du? Vel, når du driver egen virksomhet må du tørre å vise deg frem. Du får ikke kunder ved å gjemme deg. Vær synlig!

Det finnes mange gode tips på nettet om hvordan du skriver en god pressemelding, og hvordan du får den distribuert til de riktige journalistene. Til riktig tid. Positiv medieomtale kan gi deg en kjempeboost, og kan være med på å bygge din merkevare.

Video

De som tør stå foran kamera (og på en scene) og snakke om det de brenner for har et kjempefortrinn foran alle andre. Video blir stadig mer populært, men du kan fortsatt lede an og skille deg ut i din bransje.

Det kan virke skremmende å skulle filme seg selv. Gulroten: Du vokser på det. Du blir flinkere til å snakke i forsamlinger. Du blir tryggere på deg selv, og folk rundt deg vil merke det. Du blir en bedre person, og en bedre businessperson. Og, ikke minst: Du bygger faglig tyngde, som er attraktivt for potensielle kunder, samarbeidspartnere og ansatte.

Du øver naturligvis først. Prøv deg frem med forskjellige manus for å se hva som virker best. Film deg selv mange ganger. Det blir lettere for hver gang.

Kopirett © 2024 | Gründerboost