Eiere
Samarbeidspartnere
For å drive virksomhet er det er et krav til lønnsomhet. Du trenger å vite hva det betyr for deg og hvordan det skal oppnås.
For noen er muligheten til å tjene mye penger det som motiverer til å starte egen virksomhet i utgangspunktet. For andre er det muligheten til eller behovet for å gjøre en forskjell, og for noen er det andre motiver. Uansett hva vår opprinnelige motivasjon er, så er det ikke til å komme utenom at kravet til å få etablere og kunne kalle seg virksomhet eller næring er at det er mulig å livnære seg av det og at virksomheten kan gi et overskudd, altså mer penger inn enn hva det går ut.
I tillegg så ønsker vi å bringe inn orden lønnsomhet også for den menneskelige faktoren. Gir din bedrift deg mer enn den krever?
Vi skal her ta for oss
Penger er en av innsatsfaktorene som gjør det mulig å nå mål og drømmer og til å skape en sunn bedrift, det må alle som starter selv forholde seg til eller alliere seg med noen til å gjøre for seg. For mange er det vanskelig å sette en pris på seg selv, men det må du kunne gjøre. Det betyr ikke at pengene er hovedgrunnen, tvert imot det handler om å verdsette muligheten til å drive med det du brenner for. Du kan ikke utvikle din virkning som bedrift uten å skape en økonomisk plattform.
Ditt forhold til penger vil i stor grad være med på å bestemme din suksess på området. Så bli venn med pengene, og tenk på de på samme måte som om de er et hvilket som helst byttemiddel. Penger i seg selv har ingen verdi – det er hva du kan gjøre med pengene som gir deg ditt svar på hvorfor penger er viktig.
Når du leverer en verdi gjennom en vare eller tjeneste til noen, så er det pengene du mottar for denne leveransen som gjør at det er en forretningsmessig overføring. Tar du ikke betalt er det en hobby eller veldedighet du driver med.
De 2 første trenger alle å mestre for i det hele tatt å få det til å går rundt. De 2 siste kan vi komme tilbake til når vi snakker om vekst og skalering.
På hvilken/hvilke måter skal du tjene penger? Ha en absolutt klarhet i det! Dette er grunnleggende i din forretningsmodell.
Noen eksempler:
Som du har forstått er det mange måter å levere verdi til en kunde på, og det går selvfølgelig an å kombinere også. Hva passer deg og din idè best? Hvor kan du best ivareta de interessene som er viktige, og hvor er det mulig for deg å skalere opp etter hvert?
Hvordan skal du prise deg riktig? Dette handler om den oppfattede verdien av det du leverer. Det starter med din egen verdsettelse av det du leverer og hvordan du legger det frem, så er det kunden din som avgjør om de oppfatter at din leveranse er verdt beløpet du ber om. Husk at det kan like gjerne gi et feil signal å selge for billig som for dyrt!
Kan du faktisk leve av det du planlegger å selge?
For å tjene penger er det viktig at produktet/tjenesten du selger har en høyere pris ut til kunden enn det koster å lage produktet/tjenesten. For eksempel om jeg kjøper inn garn til 350 kroner, bruker 20 timer på å strikke en genser og selger den til 600 kroner, så vil jeg ikke kunne leve av en timelønn på litt over 10 kr!
Selv om du nå får til å tjene penger, er det minst like viktig å styre disse pengene. Det er mange eksempler på virksomheter som har hatt gode oppdrag og tjent penger, men som ikke klarer seg grunnet likviditetsproblemer. Dvs. at de har måttet betale for mye før pengene de selv har tjent kommer inn.
Noen prinsipper å tenke på:
En forretningmodell er en beskrivelse av hvordan bedriften skal skape verdier og dekke behov i markedet. Den er kjøretøyet som tar deg dit du ønsker å ankomme!
Et eksempel på et kjent verktøy for forretningmodell – Osterwalder