Din forretningsidé

Hjem » Gründertips » Vurdere » Din forretningsidé

Kan din forretningsidé bli til en lønnsom virksomhet med ønsket virkning? Bli tydelig og klar på hva du vil ha, hva du vil skape og hvorfor.

Det finnes mange gode idéer der ute, men det er ikke alle idéer som egner seg til å bli en god forretning. Kanskje må du bare justere litt for at nettopp din idé kan bli en god forretning! Noen har også en rekke idéer, og da kan det være vanskelig å velge. Et tips er å velge en som raskt gir deg lønnsomhet.

En god forretningsidé:

Er tydelig, setter fokus og samsvarer med de verdier du prioriterer og ønsker å skape og leve etter. Forretningsidéen skal fokusere på formål, muligheter og konkurransefortrinn din virksomhet har.

Forretningsideen sier noe om:

  1. Hvilke behov skal du dekke for hvem?
  2. Hva skal virksomheten din tilby? Hva er produktet eller tjenesten spesifikt?
  3. Hvem skal du rette tilbudet ditt til? Hvem er kunden?

Videre er det viktig å bli trygg og tydelig på

  1. Hvilken kompetanse eller egenskaper har du/ditt produkt som imøtekommer dette behovet? Har du noe unikt som gjør at de naturlig vil velge deg?
  2. Hvordan skal du levere tjenester og tjene penger – altså hvordan kommer det inntekter inn?

Hvilke BEHOV er det du søker å dekke hos deg selv og andre?

Gjør jobben og vær veldig tydelig på dette. Å dekke behov er et vesentlig område for å oppleve å lykkes både personlig og forretningsmessig. Når alt kommer til alt så er det dine egne og andres behov som i 95% av tiden styrer handlinger og beslutninger. Da er det et smart trekk å grundig undersøke og bli bevisst på både egne behov og kundens.

  • Hvilke verdier er viktige for deg?
  • Hvilken hverdag trenger/ønsker du?
  • Hvilke egne ressurser ønsker du å få benyttet?
  • Hva skal det bety for din økonomi?
  • Hvilken livskvalitet er viktig for deg og hvordan dekker din idé dette behovet?
  • Hvordan vil det påvirke din relasjon til familie og nærmeste?
  • Hvilken egen utvikling ser du for deg at ideen din vil gi eller krever?

Det handler ikke bare om at du synes du har et flott produkt eller tjeneste, det handler om hvilket resultat kunden ønsker seg og har behov for.

  • Hvilke problemer og frustrasjoner har de?
  • Hva ønsker de resultater på?
  • Hvilke mål og drømmer har de?
  • Hva haster for dem?
  • Hva er de presset på?
  • Hva er viktig for dem å føle?
  • Løser du noen utfordringer i samfunnet?
  • Skapes gode verdier? Kan du være en «Force for good»?
  • Kan du overholde de forventninger og behov myndigheter har for kontroll og oversikt?

Er det en god match mellom deg og ideen din?

Er forretningsidéen din en ideell match til deg, noe du brenner for? Å skape en egen virksomhet vil kreve tid, oppmerksomhet og arbeid, og da er det både smart og lettere å ha utholdenhet for noe du synes er viktig, brenner for og trives med. Din energi er viktig for resultatet på jobb og kvaliteten i livet ellers.

Er din forretningsidé

  • i tråd med dine verdier?
  • i tråd med dine interesser?
  • gir den mulighet til å bruke dine sterkeste evner og ferdigheter? Din kunnskap og kompetanse?

Bruk litt tid på dette – du finner også mer i området som omhandler egne forutsetninger.

Hva er det din virksomhet skal tilby – helt spesifikt

Dette kan for mange være vanskelig å svare på i en tidlig fase, men det er ytterst viktig at du blir konkret og tydelig på dette etterhvert.

Oppdag og avklar behovene som vi snakket om rett over og sørg for å tilby noe som faktisk løser det ditt valgte marked og ideelle kunder trenger og ønsker.

Har du flere enn èn forretningside?

Om du har flere idéer, så kan det være lurt å gjøre en liten øvelse for å finne ut hvilken idé du skal velge. For mange kan dette valget være vanskelig. Noen føler da at de velger bort og mister muligheter. Det trenger du ikke gjøre. Velg imidlertid hvilken idé det er lurt å starte med – den idéen du raskt kan komme i gang å få kunder med. For det er viktig å kunne ha inntjening mens du jobber videre med å utvikle nye idéer, produkter eller tjenester.

Kopirett © 2024 | Gründerboost